Czy usunięcie dopasowania przybliżonego z modyfikatorem wpłynie na nasze kampanie?

Takie pytanie otrzymałem od Klienta, także sądzę, że i Wasi Klienci być może martwią się tą zmianą.

Zmiany, które wprowadza Google, to niekończąca się opowieść i po prostu dostosowujemy się do tych zmian. Akurat te według mnie niewiele zmienią. Dlaczego tak sądzę?

Mamy w tej chwili takie typy dopasowań:

przybliżone – najbardziej ogólne. Twoja reklama może wyświetlać się na słowa kluczowe zawierające powyższą frazę, frazy ze zmienionym szykiem, synonimy i słowa podobne

przybliżone z modyfikatorem (to te z +) – są bardziej dokładne, ale nadal generują wyświetlanie reklam na kombinacje fraz, które mamy w kampaniach, lub na frazy podobne, bliskoznaczne.

To dopasowanie (przybliżone z modyfikatorem) powstało nieco później, ponieważ Google zauważyło, że stosując przez Użytkowników dopasowania ścisłego i do wyrażenia (gdzie system działał dokładnie jak opisałem poniżej), wiele zapytań użytkowników nie powoduje wyświetlenia reklam mimo, że są jak najbardziej trafne, ale gdzieś jest zmieniony szyk wyrazów, literówki, czy wyrażenia bliskoznaczne i synonimy. Ludzie nie stosowali dopasowania przybliżonego, bo jest bardzo ogólne i generuje niepotrzebne zapytania.

Stąd Google musiało wypełnić lukę między dopasowaniem przybliżonym a do wyrażenia i ścisłym. Dlatego powstało dopasowanie przybliżone z modyfikatorem.

dopasowanie do wyrażenia – kiedyś reklama miała pojawiać się tylko wtedy, gdy np. mając w kampanii frazę “akademik wrocław” ktoś wpisał np. najlepszy akademik wrocław, ale już nie, gdy rozdzielimy naszą frazę, czyli akademik ulica jakaś wrocław – wtedy by reklama się nie wyświetliła. Już od jakiegoś czasu to dopasowanie tak dokładnie nie działa i system może wyświetlić reklamę na frazę w liczbie mnogiej, pojedynczej, literówki…

dopasowanie ścisłe – miało działać tylko wtedy, gdy ktoś wpisze dokładnie taką frazę jak mamy w kampanii, czyli np. [prywatny akademik wrocław]. Niestety tu też nastąpiło poluzowanie i system w tej chwili może pokazać reklamę, gdy ktoś wpisze frazę z literówką. Ale reklama z danej kampanii/grupy reklam gdzie mamy dokładnie tą frazę [prywatny akademik wrocław] może wywołać reklamę, gdy ktoś wpiszę akademik wrocław – także znowu poluzowanie danego dopasowania.

Także już od jakiegoś czasu dopasowanie do wyrażenia i ścisłe nie są takimi samymi dopasowaniami jak kiedyś. Ta zmiana spowodowała już pewne zachowania reklamy, gdzie dopasowanie do wyrażenia, czy ścisłe mogło działać podobnie jak przybliżone z modyfikatorem.

Także decyzja o usunięciu dopasowania przybliżonego z modyfikatorem, to tylko wypadkowa poprzednich zmian. Dlatego uważam, że sytuacja w niewielkim stopniu wpłynie na ogólne zachowanie kampanii.

Musicie jednak pamiętać nadal o wykluczeniach fraz.

Mamy jeszcze dopasowanie wykluczające, które daje nam możliwość wykluczać zbędne frazy, żeby reklama się nie wyświetlała na daną frazę, czy frazy – i to cały czas robimy i będziemy robić, także dla mnie niewiele się zmienia. Przyjmuje ten komunikat jako pewną informację.

Tu również nastąpiły zmiany i system nie pokazuje nam wszystkich fraz w raporcie wyszukiwanych fraz. Dziwi trochę cała sytuacja, tym bardziej, że Google mocno luzuje dopasowania, ale nie daje możliwości w 100% odsiewania złych zapytań. Tu widzę największy problem i “złą zmianę”.