Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii AdWords

Udzielając odpowiedzi na wielu forach poświęconych tematyce Google AdWords mam przyjemność pomagać również osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z adwords, ale i osobom, które mają jakieś podstawy… Bardzo często jestem proszony o dokonanie audytu kampanii adwords i podpowiedzieć co można zrobić by uskutecznić działania. Pamiętajcie, że nie da się poprawiać wyników kampanii w nieskończoność, ale na etapie początkowym na pewno da się poprawić jej wyniki.

 

Od czego powinien być rozpoczęty audyt kampanii Google AdWords? Najlepiej od udostępnionych danych z konta adwords i analyticsa. Niestety w wielu przypadkach Klient dysponuje jedynie danymi z konta adwords co utrudnia w dużym stopniu obranie dobrej drogi jeśli chodzi o jakiekolwiek modyfikacje na koncie adwords – pisząc to mam na myśli już te poprawnie przygotowane kampanie.

Co z tymi kampaniami, które wymagają poprawy? Pierwszy rzut oka na kampanię i już wszystko wiadomo. Wystarczy wejść na konto adwords i najczęściej na zakładce grupy reklam wita nas jedna jedyna grupa z umieszczonymi wszystkimi słowami kluczowymi – to najczęstszy błąd. Kolejna zakładka odwiedzana to słowa kluczowe. Tutaj najczęściej wita nas szereg fraz (często ogólnych) w dopasowaniu przybliżonym. To jeszcze nie zbrodnia, więc sprawdzam raport o najdłuższej nazwie na koncie Szczegółowe informacje o słowach kluczowych. Najczęściej niestety nie ma ani jednego wykluczenia. Taki sposób ustawienia dopasowania powoduje, że system adwords generuje słowa o bardzo podobnym znaczeniu jak i oczywiście liczbę mnogą, pojedynczą, synonimy itp. Także z naszych 20 fraz na koncie często w przeciągu jednego miesiąca robi się tysiące wyświetleń reklamy na zupełnie nie potrzebne nam słowa kluczowe.

Jak poprawić te błędy? Tworząc kampanię adwords zacznij od przygotowania zestawu słów kluczowych. Następnie odpowiednio je pogrupuj. Pamiętaj, że to pogrupowanie ma przynieść kilka rezultatów. Pierwszym z nich to umieszczenie słowa kluczowego w tekście reklamy by po wyszukaniu tej frazy przez Twojego potencjalnego Klienta tekst reklamy został pogrubiony – a dokładnie ta fraza. Kolejnym powodem może być bardzo duża liczba słów kluczowych i takie pogrupowanie pomoże Ci w przygotowaniu odpowiedniej liczby grup reklam z bardzo podobnymi frazami.

Następny krok to przygotowanie kilku tekstów reklamowych dla każdej grupy reklam. Taki tekst powinien zawierać główne słowo kluczowe z grupy reklam, wezwanie do działania, najważniejsze informacje o usłudze. Tekst reklamy jak sama nazwa mówi ma przyciągnąć Ci Klientów na stronę bo jest reklamą i tylko od Ciebie będzie zależeć czy będzie to tekst skuteczny. Dlatego buduje się kilka takich tekstów na grupę reklam by po pewnym czasie wybrać te najlepsze reklamy.

Każde teksty reklamową mają adres wyświetlany i adres docelowy. W tym artykule nie rozwinę tematu strony docelowej, ale wspomnę jedynie, że ona również odgrywa bardzo ważną rolę w całej kampanii. Natomiast adres wyświetlany również możesz wykorzystać do umieszczenia ważnego słowa kluczowego z danej grupy reklam – nie zapominaj o tym bo to kolejna linijka, gdzie możesz wpisać 35 znaków.

Google od bardzo dawna udostępnia rozszerzenia kampanii takie jak rozszerzenie linków witryny, rozszerzenie lokalizacji, rozszerzenie połączenia, rozszerzenia społecznościowe. Niestety są one rzadko wykorzystywane przez firmy, które same prowadzą sobie kampanie. To duży błąd. Pamiętajcie, że linki witryny to kolejne linki prowadzące do Waszej strony www, ale nie muszą one kierować tam gdzie sama reklama; mogą to być odnośniki do podstron o promocjach, najnowszych produktach, produktach powiązanych itp. Rozszerzenie lokalizacji to mapka z Waszym adresem, gdzie Internauta może sprawdzić np. jak do Was dojechać. To rozszerzenie pojawi się Internaucie, gdy jego adres IP będzie w pobliżu Waszej działalności. Dodatkowo mamy możliwość dodania numeru telefonu, który posłuży osobom ze smartfonami do bezpośredniego połączenia się z Wami. (pamiętajcie, że od kwietnia 2013 roku nie będzie można umieszczać numeru telefonu w tekstach reklamowych. Tą rolę przejmą rozszerzenia lokalizacji bądź połączenia.)

Dodatkowo Google wprowadziło od paru miesięcy kampanie rozszerzone, które dają jeszcze większe możliwości przygotowania kampanii jak i analizowania jej skuteczności. Takimi najciekawszymi rozwiązaniami są modyfikatory stawek dla poszczególnych urządzeń; przypisywanie rozszerzeń do poszczególnych grup reklam, a nie tylko na poziomie samej kampanii; tworzenie w obrębie jednej kampanii tekstów reklamowych na sieci jak i smartfony.

Te parę elementów ma ogromny wpływ na wynik jakości kampanii. Pamiętajcie, że nie tylko stawkami za kliknięcie windujecie reklamę w górę. Pozycja reklamy = Wynik jakości x CPC (koszt kliknięcia). Dbajcie również o wynik jakości swoich kampanii.