W dniu 21.01.2015 na koncie MCK zauważyłem zmiany dotyczące dostępów – na lepsze? Nie wiem, muszę sprawdzić. Artykuł w oryginalnej wersji poniżej.
Dostęp zarządzany tylko do odczytu
Zadam Wam pytanie. Zanim sprawdzicie odpowiedź w dalszej części artykułu, spróbujcie sami na nie odpowiedzieć.
Czy wiecie jak działa dostęp do konta AdWords Zarządzany tylko do odczytu?
Jeśli uczciwie sami staraliście się odpowiedzieć na to pytanie to zapewne odpowiedź brzmi: „Dostęp służy tylko do podglądu tego co dzieje się na koncie AdWords. Nie można edytować i zmieniać ustawień kampanii.”
Jeśli stwierdziliście, że pytanie jest podchwytliwe – słusznie. Jest podchwytliwe i zapewne domyślając się tego odwiedziliście tą stronę o tworzeniu kont MCK , gdzie mogliście przeczytać (według mnie 3 kwietnia 2014 nie było opisanych tych dostępów)
bądź w artykule Zarządzanie dostępem do konta na różnych poziomach i przyznawanie go innym osobom
Jak jest naprawdę?
Zacznę od wyjaśnienia, dlaczego piszę ten artykuł.
Przez Twoją nieświadomość, przez błąd systemowy/programistyczny, bądź brak dokładnej informacji odnośnie dostępów zarządzanych możesz stracić konto AdWords. Co więcej. Możesz stracić środki z karty kredytowej!
Dnia 3 kwietnia 2014 r. otrzymałem standardowego maila z komunikatem: „Konto AdWords zostało odłączone od konta Moje Centrum Klienta”.
Pierwszy szok związany był z tym kto odłączył moje MCK. Kolejnym jak to się mogło stać? Po sprawdzeniu wszystkich możliwości dalej nie mogłem uwierzyć w to co się stało. Klientka otrzymała ode mnie dostęp tylko do odczytu – jakim cudem udało jej się odłączyć konto, na którym prowadziłem dla niej kampanię od mojego MCK?
Na szczęście zalogowałem się loginem administratora na to konto i… tu kolejny szok. Na koncie widnieje już nowy menadżer konta. Szybki telefon do Klientki i do nowego menadżera. Wyjaśnienie sytuacji i konto wróciło do mnie.
W tym momencie zrobiłem to co Ci, którzy byli podejrzliwi w sprawie mojego pytania i sprawdziłem support AdWords i tematy o zarządzanym dostępie tylko do odczytu. Znalazłem jedynie informacje o klasycznych poziomach dostępu do kont AdWords.
Zbulwersowany zgłosiłem sprawę telefonicznie do supportu AdWords informując o błędzie systemu, bądź braku dokładnych informacji o dostępach z poziomu MCK co może wprowadzać w błąd… co może spowodować utratę konta i środków na karcie kredytowej.
Jeśli dotarliście aż tutaj, jak sądzicie? Jaka jest różnica między dostępem tylko do odczytu, a dostępem zarządzanym tylko do odczytu?
Różnica jest ogromna.
Użytkownik z dostępem zarządzanym tylko do odczytu może:
- Może odpiąć menadżera konta MCK.
- Jak najbardziej nie może zmieniać stanu słów kluczowych i reklam.
- Nie może zmieniać budżetów i stawek CPC – do czasu.
Automatycznie z odpięciem menadżera konta dany użytkownik ma nadane uprawnienia administracyjne, czyli z odpięciem menadżera zyskuje pełne prawa na koncie – włącznie z dokonywaniem wpłat z karty kredytowej.
Czyli poprawmy listę uprawnień. Taki użytkownik może:
- Odpinać menadżerów kont MCK.
- Może zatwierdzać nowych menadżerów MCK.
- Po odpięciu menadżera konta uprawnienia zmieniają się na administratora i może nawet wpłacać środki z karty kredytowej, nie mówiąc o zmianach stawek, budżetach czy stanach słów kluczowych czy reklam.
Mam nadzieję, że i Wy widzicie tu poważny błąd. Zapewne dostęp zarządzany tylko do odczytu miał powstać na potrzeby agencji i być przyznawany tylko pracownikom agencji – ale czy na pewno? I ważniejsze pytanie. Dlaczego nigdzie Google nie pisze o uprawnieniach użytkownika z dostępem zarządzanym tylko do odczytu?
Ciekawostka
Jako menadżer konta mogę nadać uprawnienie i dostęp użytkownikowi zarządzany tylko do odczytu. Ale nie mogę go odebrać. Musi to zrobić administrator danego konta.
Gdzie można doszukiwać się błędu?
Po pierwsze nietrafiona nazwa, za bardzo kojarząca się z dostępem tylko do odczytu – nazwa wprowadza w błąd.
Po drugie brak dokładnych informacji w supporcie AdWords odnośnie uprawnień jakie otrzymuje osoba z dostępem zarządzanym tylko do odczytu.
Po trzecie brak konkretnych działań ze strony Google by naprawić błąd.
Przypominam. Sprawa została zgłoszona 3 kwietnia 2014 r. Mamy 10 lipca i nie pojawił się nawet porządny artykuł w supporcie AdWords wyjaśniający rolę tego dostępu.
Jeśli nadawaliście uprawnienia z poziomu MCK to sprawdźcie jakie to były uprawnienia i komu je nadaliście.