Wygraj Yeti – udana kampania reklamowa, czy nieprzemyślana akcja.

Już od dłuższego czasu w telewizji emitowana jest reklama Firmy Skoda, gdzie w roli głównej widzimy ich nowy model auta o nazwie Yeti. Na samym końcu reklamy można zauważyć główne okno przeglądarki Google. Gdy sam oglądałem po raz pierwszy tą reklamę stwierdziłem: “Wreszcie ktoś wykorzystał w 100 procentach wyszukiwarkę i mniej konkurencyjne hasła do wyszukania danego produktu”. W miejsce, gdzie wpisujemy hasła, których szukamy Skoda podpowiada aby wpisać frazę “wygraj yeti”.
Doskonały ruch! – czy to stwierdzenie czy pytanie?

Sądziłem, że to stwierdzenie. Po wejściu na wyszukiwarkę i wpisaniu tego hasła okazało się, że na pierwszym miejscu nie było strony mówiącej o nowym produkcie. Na pierwszych miejscach pojawiały się strony z niezbyt pochlebnymi zdaniami odnośnie niedopracowanej kampanii. Niestety w tym przypadku również muszę być bardziej przychylny dla tych wypowiedzi. Natychmiast Reklama została wsparta kampanią linków sponsorowanych, ale to nie zmieniało faktu, że na najwyższych miejscach pojawiały się bardzo niepochlebne zdania od czytelników.

Ktoś nie zadbał o 100 procent funkcjonowania całej kampanii.

Jeśli zakładamy, że wsparciem reklamy telewizyjnej ma być reklama w wyszukiwarce to niestety musimy zadbać o każdy szczegół. Tu popełniono poważny błąd. Dopracowano go w międzyczasie, ale do tego czasu niepochlebne strony zdążyły umocnić swoją pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Zapewne Klienci, którzy nie są wtajemniczeni w sprawy pozycjonowania i kampanii linków sponsorowanych nie zauważą problemu, bo w tej chwili na czołowych miejscach widnieje strona produktowa, która również jest wsparta kampanią linków. Jeśli nikt nie zechce zejść troszkę niżej i sprawdzić inne strony związane z hasłem “wygraj yeti” to nie będzie to miało dla niego żadnego znaczenia. Jednak coś co mogło być doskonałym wyciągnięciem ręki do ogromnej rzeszy Klientów posługujących się Internetem, może zakończyć się wielką klapą.

W tej chwili z promocji produktu na mało konkurencyjne hasło korzystają firmy ubezpieczeniowe i serwisy motoryzacyjne, które na dane hasło reklamują swoje usługi. Robią to w bardzo zabawny sposób co na pewno przyciągnie im ogromną ilość nowych Klientów jak i umocni ich wizerunek w oczach Klientów, którzy już im zaufali.

Od dawna jest już udowodnione, że kampanie linków sponsorowanych, czy pozycjonowanie stron wsparte standardowymi formami reklamy zwiększają sprzedaż i przyciągają skutecznie Klientów. W opisywanym przypadku niestety nie zadbano o wszystkie szczegóły.