Aby od razu pokazać o czym będę pisał w tym artykule zrobię Wam mały spis treści:
1. Rozróżniamy 5 rodzajów dopasowań:
– dopasowanie przybliżone
– modyfikator dopasowania przybliżonego
– dopasowanie do wyrażenia
– dopasowanie ścisłe
– dopasowanie wykluczające – 3 rodzaje
2. Raport wyszukiwanych słów kluczowych.
3. W jaki sposób podobne słowa kluczowe w obrębie grupy reklam i kampanii są dopasowywane do wyszukiwanych haseł?
4. Jak zmienić dopasowania słów kluczowych na koncie Google Ads.
5. Jak zmienić dopasowania słów kluczowych Edytorem Google Ads.
6. Duplikaty słów kluczowych – jak je znaleźć?
7. Podsumowanie
1. Rozróżniamy 5 rodzajów dopasowań
Dopasowanie przybliżone
Fraza w tym dopasowaniu nie posiada dodatkowych znaków określających dopasowanie. Na koncie Google Ads frazę wpisujemy jako projektant wnętrz
Jeśli tworzysz swoją pierwszą kampanię i dodajesz słowa kluczowe to domyślnie używasz właśnie tego dopasowania. Jeśli jest ono używane w odpowiedni sposób, to bardzo często przyczynia się ono do generowania nowych, ciekawych fraz, które używają bądź mogą używać Twoi potencjalni Klienci. Może również pomóc w znalezieniu fraz, które należy wykluczyć z kampanii.
Niestety bardzo często zdarza się, że to dopasowanie używane jest w nieodpowiedni sposób i tak przygotowane słowa kluczowe „wyrzucają w błoto” Twoje pieniądze. Dlaczego?
Dopasowanie działa w taki sposób, że korzystając ze słowa kluczowego
projektant wnętrz
Twoja reklama może wyświetlać się na słowa kluczowe zawierające powyższą frazę, frazy ze zmienionym szykiem, synonimy i słowa podobne, czyli reklama pojawi się również na:
projektanci wnętrz, projektowanie pomieszczeń, projektowanie wnętrz, aranżacja wnętrz
Dopasowania przybliżonego stosuje się najczęściej, gdy chcemy szybciej zbudować kampanię Google Ads, przy mniejszym zaangażowaniu w budowanie listy słów kluczowych, ale przy dużym ruchu kierowanym na Twoją stronę www.
Niestety często zdarza się, że wygenerowane słowo kluczowe (fraza kluczowa) nie ma związku w ogóle z daną branżą. Co zrobić jeśli reklama pojawia się na frazę nie dotyczącą mojej branży? Musimy zastosować dopasowanie wykluczające, o którym za chwilę. A jak możemy znaleźć takie frazy generujące nam słaby, a wręcz zbędny ruch? Musimy skorzystać z raportu wyszukiwanych słów kluczowych znajdującego się na koncie Google Ads- więcej szczegółów po zdefiniowaniu wszystkich dopasowań.
Modyfikator dopasowania przybliżonego
Do frazy w tym dopasowaniu dopisujemy znak +. Na koncie Google Ads frazę wpisujemy jako +projektant +wnętrz. Znak plusa możemy postawić tylko przy jednym słowie w danej frazie kluczowej lub przy wszystkich w zależności od naszej strategii – przy tym, które ma nie generować fraz podobnych i synonimów.
Dopasowanie działa w taki sposób, że korzystając ze słowa kluczowego
+projektant +wnętrz
Twoja reklama może wyświetlać się na słowa kluczowe zawierające powyższą frazę, frazy ze zmienionym szykiem, różne odmiany słów w danej frazie, czyli reklama pojawi się również na:
projektant wnętrza, projektanci wnętrza, wnętrze projektant
ale nie powinna pojawić się na synonimy i wyrażenia podobne:
aranżacja wnętrz, projektant pomieszczeń, malowanie wnętrz, projektowanie pomieszczeń
Modyfikator dopasowania przybliżonego stosuje się, gdy chcemy mieć większą kontrolę nad frazami, na które pojawi się nasza reklama przy stosunkowo dużym ruchu kierowanym na stronę www.
Mimo tego, że zastosujemy modyfikator dopasowania przybliżonego również zalecane jest korzystanie z raportu wyszukiwanych słów kluczowych, o którym wspominałem przy omawianiu dopasowania przybliżonego.
Dopasowanie do wyrażenia
Frazę w tym dopasowaniu umieszczamy w cudzysłowiu. Na koncie Google Ads frazę wpisujemy jako „projektant wnętrz”.
Dopasowanie działa w taki sposób, że korzystając ze słowa kluczowego
„projektant wnętrz”
Twoja reklama może wyświetlać się na słowa kluczowe zawierające powyższą frazę lub jego zbliżoną odmianę, oraz gdy do danej frazy dopiszemy jakieś słowa/wyrażenia przed i za tą frazą.
Zbliżone odmiany obejmują hasła z błędami w pisowni, formy liczby pojedynczej i mnogiej, akronimy, odmiany fleksyjne i wyrazy pokrewne.
Fraza w danym dopasowaniu spowoduje wyświetlenie fraz:
projektant wnętrz warszawa, dobry projektant wnętrz, dobra projektantka wnętrz kraków, projektanci wnętrz,
ale nie pojawi się już na synonimy, wyrażenia podobne oraz gdy rozdzielimy naszą frazę innym słowem:
architektura, budownictwo, projektant pomieszczeń, jak zaprojektować dom,
Dopasowanie do wyrażenia stosujemy wtedy, gdy nie chcemy by system Google Ads generował nam dodatkowe frazy, a chcemy się skupić na konkretniejszych frazach, które sami dodaliśmy do konta Google Ads.
Mimo tego, że zastosujemy dopasowanie do wyrażenia również zalecane jest korzystanie z raportu wyszukiwanych słów kluczowych, o którym wspominałem przy omawianiu dopasowania przybliżonego.
Dopasowanie ścisłe
Frazę w tym dopasowaniu umieszczamy w nawiasie kwadratowym. Na koncie Google Ads frazę wpisujemy jako [projektant wnętrz].
Dopasowanie działa w taki spośób, że korzystając ze słowa kluczowego
[projektant wnętrz]
Twoja reklama może wyświetlać się tylko i wyłącznie po wpisaniu dokładnie tego słowa kluczowego (frazy kluczowej) lub jej zbliżonej odmiany, które mamy w kampanii.
Zbliżone odmiany to:
- błędy pisowni,
- formy liczby pojedynczej lub mnogiej,
- wyrazy pokrewne (na przykład podłoga i podłogowe),
- skróty,
- akcenty,
- wyrażenia z innym szykiem wyrazów o tym samym znaczeniu (na przykład [obuwie męskie] i [męskie obuwie]),
- dodanie lub usunięcie wyrazów funkcyjnych. Wyrazy funkcyjne to przyimki (w, do), spójniki (dla, ale), przedimki (w językach obcych, np. a i the w angielskim) oraz inne słowa, które nie mają wpływu na zamiar kryjący się za zapytaniem. Na przykład [buty dla mężczyzn] to zbliżona odmiana wyrażenia [buty mężczyzn] z usuniętym słowem funkcyjnym „dla”.
Źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/2407781?hl=pl
Fraza w danym dopasowaniu spowoduje wyświetlenie frazy:
projektant wnętrz, projektanci wnętrz,
ale nie pojawi się już na::
projektant ciekawych wnętrz, najlepsi projektanci wnętrz, projektant pomieszczeń kraków
Dopasowanie ścisłe stosujemy wtedy, gdy nie chcemy by system Google Ads generował nam dodatkowe frazy, a chcemy skupić się tylko i wyłącznie na frazach użytych w danej kampanii/grupie reklam.
Użycie dopasowania ścisłego spowoduje spadek wyszukiwań, ale ruch kierowany na Waszą stronę będzie dokładniejszy/lepszy/konkretniejszy.
Dopasowanie wykluczające
Aby skorzystać z tego dopasowania musimy przed daną frazą kluczową umieścić znak minus „-„. Dostępne mamy 3 rodzaje wykluczeń. Na koncie Google Ads frazę wpisujemy jako –projektant wnętrz; -„projektant wnętrz”; -[projektant wnętrz].
-projektant wnętrz – reklama nie będzie się pojawiała na frazy: projektant wnętrz, wnętrz projektant. Reklama pojawi się, gdy ktoś wpisze frazę: najlepszy projektant wnętrz, projektanci wnętrz, projektantka wnętrz.
-„projektant wnętrz” – reklama nie będzie się pojawiała na frazy: projektant wnętrz, najlepszy projektant wnętrz. Reklama pojawi się, gdy ktoś wpisze frazę: projektanci wnętrz, projektantka wnętrz, wnętrz projektant.
-[projektant wnętrz] – reklama nie będzie się pojawiała na frazy: projektant wnętrz. Reklama pojawi się, gdy ktoś wpisze frazę: projektanci wnętrz, projektantka wnętrz, wnętrz projektant, najlepszy projektant wnętrz.
Po co stosujemy dopasowanie wykluczające? Już o tym wspominałem w przypadku pozostałych dopasowań. Aby uniknąć kliknięć, które nie są dla nas miarodajne, które przyniosą stratę, a nie zysk; aby powstrzymać wyświetlanie naszej reklamy na frazy, które nie mają nic wspólnego z naszą branżą.
Jakie zastosowanie mogłoby mieć dopasowanie wykluczające w naszym przypadku stosując w kampanii słowo projektant wnętrz? Np. wykluczając słowa malowanie wnętrz, wykończenia wnętrz, wykończenia pomieszczeń, itp., aby uniknąć wyszukiwań dotyczących ekipy remontowej.
Gdzie możemy dodać słowa wykluczające?
Wejdżcie na konto Ads w sekcji Słowa kluczowe. Następnie kliknijcie Słowa kluczowe – rozwinie Wam się menu. Kliknijcie Wykluczające słowa kluczowe
Wykluczające słowa kluczowe możecie dodawać na poziomie grup reklam, kampanii, a nawet całego konta (wybranych kampanii) – listy wykluczających słów kluczowych.
Dlaczego mamy możliwość dodawania wykluczeń na poziomie grup reklam?
Załóżmy, że mamy grupę reklam ze słowem projektant wnętrz i projektant pomieszczeń – obie są w dopasowaniu przybliżonym. Może to spowodować, że w pewnym momencie system Google Ads zacznie wyświetlać reklamę z grupy projektant pomieszczeń po wpisaniu przez Internautę frazy projektant wnętrz. Zadziała tu zasada dopasowania przybliżonego, ale dodatkowo Google wybierze frazę o wyższym rankingu. Aby uniknąć takiej sytuacji powinniśmy tak zbudować te grupy reklam:
grupa projektant wnętrz
wykluczenie: -„projektant pomieszczeń”
grupa projektant pomieszczeń
wykluczenie: -„projektant wnętrz”
Dlaczego mamy możliwość dodać wykluczające słowa kluczowe na poziomie kampanii?
Mając dwie grupy reklam ze słowami „projektant wnętrz” i „projektant pomieszczeń” nie chcemy, żeby nasza reklama pojawiała się na frazy darmowy, bezpłatny, opinie itp. Wtedy takie frazy dotyczą wszystkich naszych grup reklam, więc możemy je wykluczyć na poziomie Kampanii.
Dlaczego mamy możliwość dodać wykluczające słowa kluczowe na poziomie całego konta (wybranych kampanii)?
Powyższy przykład jest dobry i w tym przypadku. Jeśli tak zbudowaliśmy sobie strukturę konta, że mamy x kampanii, ale wszystkie z nich dotyczą jednego tematu i wiemy, że na pewno są zestawy fraz, na które nie chcemy aby żadna z tych kampanii pojawiła się na nie, to możemy za jednym razem wykluczyć takie frazy z każdej z tych kampanii używając Listy wykluczających słów kluczowych.
Gdzie znajdziemy możliwość dodania takich list?
Kliknijcie Narzędzia i Ustawienia >> w sekcji Zasoby Wspólne mamy Listy wykluczających słów kluczowych.
Dobrą praktyką jest podzielić sobie zestawy fraz tematycznie np:
negatywy
przekleństwa
darmowe
studia
staż / praca
itp. itd.
Następnie do tak utworzonych list możemy dodawać kampanie (poniżej listy fraz przycisk Zastosuj w kampaniach. Teraz dodając nową frazę do jakiejś listy uwzględniana jest ona we wszystkich dodanych kampaniach. Nie musimy dodawać jej do każdej kampanii z osobna.
Ja zawsze, prócz takich gotowych list, dodaję listę Ogólna i uzupełniam ją przeglądając Raport wyszukiwanych fraz.
2. Raport wyszukiwanych słów kluczowych.
Ten raport to Twój przyjaciel. Ma za zadanie pokazać Ci na jakie dodatkowe frazy pojawia się Twoja reklama. Czytając punkt 1 już wiesz, że może nastąpić taka sytuacja stosując dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego dopasowanie do wyrażenia i nawet ścisłe.
Gdzie znajdziesz ten raport?
Zaloguj się na konto Google Ads i wejdź na zakładkę słowa kluczowe. Z rozwijanej listy wybierz Wyszukiwane hasła.
Przeglądaj systematycznie ten raport by wykluczać od razu zbędne frazy i dodawać nowe, których jeszcze nie masz na koncie, a są jak najbardziej zbieżne z Twoim biznesem.
Raport podaje wszystkie frazy, które spowodowały wyświetlenie reklamy – również te do kampanii.
Załóżmy, że przeglądając raport znalazłeś frazę, która nie powinna generować wyświetlenia reklamy. Zaznacz po jej lewej stronie checkbox i naciśnij przycisk w górnej części tabeli
Pamiętaj również, że ten raport może służyć do szukania tych dobrych fraz
3. W jaki sposób podobne słowa kluczowe w obrębie grupy reklam i kampanii są dopasowywane do wyszukiwanych haseł?
Jeśli prowadzisz już kampanie Google Ads od x czasu i nie są Ci straszne dopasowania, a tym bardziej doskonale poruszasz się po raporcie wyszukiwanych fraz kluczowych to ten punkt jest dla Ciebie.
Zapewne korzystasz z różnych dopasowań i pozwalasz sobie nawet na umieszczanie w obrębie grup reklam jak i kampanii tych samych słów kluczowych, ale w różnych dopasowaniach.
Czy wiesz w jaki sposób będą dopasowywane słowa w grupie reklam do wyszukiwanych haseł?
Która fraza zostanie wybrana jeśli wpisane hasło to hydraulik szkolenie, a w Twojej kampanii masz frazę hydraulik szkolenie w dopasowaniu przybliżonym i hydraulik w dopasowaniu do wyrażenia?
Zostanie wybrana fraza hydrauli szkolenie w dopasowaniu przybliżonym, ponieważ jest ono ściśle dopasowane do wyszukiwanego hasła hydraulik szkolenie.
Która fraza zostanie wybrana jeśli wpisane hasło to hydraulik, a w Twojej kampanii masz frazę hydraulik w dopasowaniu przybliżonym i hydraulik w dopasowaniu ścisłym?
Zostanie wybrana fraza hydrauli w dopasowaniu ścisłym, ponieważ jest ono użyte w bardziej restrykcyjnym dopasowaniu.
Która fraza zostanie wybrana jeśli kilka słów kluczowych z dopasowaniem przybliżonym w grupie reklam pasuje w przybliżeniu do wyszukiwanego hasła?
System wybierze to, które ma najwyższą kombinację Wyniku Jakości i stawki kosztu kliknięcia (CPC). Mowa o rankingu reklamy.
Wyjątki:
Jeśli jedno słowo kluczowe w całości zawiera inne słowo kluczowe, system daje pierwszeństwo dłuższemu słowu kluczowemu. Jest to wyjątek od powyższej reguły dotyczącej rankingu reklamy.
Sporadycznie zdarza się, że system wybierze słowo kluczowe, które jest tańsze, czyli ma niższą stawkę kosztu kliknięcia (CPC), i ma wyższy Wynik Jakości oraz ranking reklamy.
Źródło: https://support.google.com/adwords/answer/2756257?hl=pl
Czy wiesz w jaki sposób będą dopasowywane słowa w kampanii (w różnych grupach reklam) do wyszukiwanych haseł?
Jeśli jedno słowo kluczowe jest identyczne z wyszukiwanym hasłem, wówczas system da pierwszeństwo temu słowu kluczowemu, niezależnie od grupy reklam, w której się ono znajduje. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy istnieją inne grupy reklam zawierające słowa kluczowe podobne do wyszukiwanego hasła.
Jeśli masz wiele grup reklam z takimi samymi słowami kluczowymi, system preferuje te z bardziej restrykcyjnym typem dopasowania.
Jeśli masz wiele kampanii ze słowami kluczowymi, które podobnie pasują do wyszukiwanego hasła, system preferuje kampanię z dokładniejszym kierowaniem na lokalizację.
Jeśli kilka grup reklam zawiera słowa kluczowe pasujące do wyszukiwanego hasła, system wybierze to, które ma najwyższą kombinację Wyniku Jakości i najwyższą stawkę kosztu za kliknięcie (CPC). Brany pod uwagę jest ranking reklamy.
Wyjątki:
Budżet dzienny Twojej kampanii może wpływać na każdy z opisanych wyżej scenariuszy. Jeśli słowo kluczowe jest przypisane do kampanii o ograniczonym budżecie – co oznacza, że jest on niewystarczający do przyciągnięcia całego możliwego ruchu – dane słowo kluczowe nie będzie powodować wyświetlenia reklamy za każdym razem, gdy się do tego kwalifikuje. Pomaga to zapobiegać przekroczeniu budżetu kampanii. Więcej informacji o tym, jak uniknąć wyczerpywania budżetu dziennego.
W rzadkich przypadkach system będzie preferował tańsze słowo kluczowe, czyli takie, które będzie miało niższy rzeczywisty koszt kliknięcia (CPC) oraz wyższy Wynik Jakości i ranking reklamy.
Żródło: https://support.google.com/google-ads/answer/7502501?hl=pl
4. Jak zmienić dopasowania słów kluczowych na koncie Google Ads.
Zaloguj się na konto Google Ads i wejdź na zakładkę Słowa kluczowe >> Słowa kluczowe w sieci wyszukiwania.
Wybierz słowo kluczowe, które chcesz edytować, kliknij ołówek koło niego i z rozwijanej listy wybierz rodzaj dopasowania – będziesz mógł je zmienić.
Jak dokonać zmian na większej liczbie fraz/słów?
Zaznacz checkboxy znajdujące się po lewej stronie słów kluczowych, a następnie naciśnij przycisk Edytuj -z rozwijanego menu Zmień typy dopasowania
5. Jak zmienić dopasowania słów kluczowych Edytorem Google Ads.
Otwórz program Edytor Google Ads. (Jeśli nie masz jeszcze Edytora to pobierz go) Wejdź w swoją kampanię. Na wszelki wypadek Pobierz najnowsze zmiany i przejdź na zakładkę słowa kluczowe w sekcji Zarządzaj
Zaznacz frazy, które chcesz edytować i dokonaj zmiany dopasowania w bocznym panelu z prawej strony.
6. Duplikaty słów kluczowych – jak je znaleźć?
Procedura jest bardzo prosta. Otwórz Edytor Google Ads i wejdź w Sekcję Słowa kluczowe, a potem w zakładkę Narzędzia >> Znajdź duplikaty słów kluczowych
Otworzy Wam się okno, wk tórym będziecie mogli dokładnie sprecyzować, w której kampanii ma edytor szukać duplikatów, oraz czy mają to być frazy z różnymi typami dopasowań, itp.
Po kliknięciu Znajdź duplikaty słów kluczowych system wyszuka frazy z zadanymi kryteriami. Jeśli w wynikach pojawią się frazy, które nie powinny się dublować, to usuń zbędne frazy, bądź je wstrzymaj.
Pamiętaj, że jeśli na Twoim koncie Google Ads pojawią się duplikaty słów kluczowych w tym samym dopasowaniu, to system wybierze frazę o lepszym rankingu reklamy. Jeśli będą to duplikaty w różnych dopasowaniach to system zastosuje reguły jak w pkt. 3 tego artykułu.
7. Podsumowanie
Teraz już wiesz co to jest dopasowanie słowa kluczowego i dlaczego należy je stosować. Mam nadzieję, że pomoże Ci to w jeszcze lepszym zorganizowaniu kampanii Google Ads i lepszej kontroli słów kluczowych.