Przewodnik dla reklamodawców

Przewodnik dla reklamodawców: współpraca z partnerem zewnętrznym

Wprowadzenie do reklam online i programu AdWords

AdWords jest produktem reklamowym Google, który wyświetla reklamy osobom poszukującym w
witrynach Google i partnerskich produktów lub usług podobnych do tych, jakie reklamodawca
ma w swojej ofercie. Reklamowanie się za pomocą programu AdWords pozwala docierać do
nowych klientów dokładnie w chwili, w której szukają oni produktów i usług oferowanych
przez reklamodawcę. W zależności od wybranego typu kampanii reklamodawca może być
obciążany za kliknięcia, wyświetlenia lub konwersje.

Po uruchomieniu reklam dostarczamy dane dotyczące skuteczności, dzięki czemu partner
zewnętrzny reklamodawcy może śledzić, jakie opcje sprawdzają się najlepiej. AdWords to
program niezawodny, który pomaga dokładnie poznać zwrot z inwestycji w reklamę i
umożliwia partnerowi zewnętrznemu wprowadzanie poprawek mających na celu optymalizację
konta w celu uzyskania najwyższego możliwego zwrotu z inwestycji.

Poza Wyszukiwarką Google reklamy można wyświetlać w sieci witryn partnerskich Google (są
to miejsca, w których wyświetlany jest komunikat „Reklamy Google”), w tym w serwisie
YouTube. W tej sieci można wykorzystywać inne formaty reklam, takie jak reklamy graficzne
i reklamy wideo.

Google i partnerzy zewnętrzni

Naszym zdaniem program AdWords może przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. Być może
jednak nie masz czasu ani zasobów, które możesz poświęcić na utworzenie skutecznego konta
AdWords i regularne zarządzanie nim. A może po prostu chcesz skorzystać z pomocy
eksperta.

W tym miejscu do gry wkraczają nasi partnerzy zewnętrzni. Istnieje wiele typów partnerów
zewnętrznych, od dużych agencji reklamowych i wydawców katalogów firm po działających
indywidualnie konsultantów internetowych. Nasze Programy partnerskie mają na celu pomóc
reklamodawcy w wyborze partnera zewnętrznego. Firmy zewnętrzne uczestniczące w tych
programach wyświetlają plakietkę w swojej witrynie, a ponadto mają za sobą zdane egzaminy
certyfikacyjne. Dwie plakietki wyświetlane najczęściej to Certyfikowany partner AdWords i
AdWords Authorized Reseller. Więcej informacji na temat plakietek i naszych Programów
partnerskich znajduje się na stronie www.google.com/adwords/partnerprograms.

Potwierdzenie uzyskania przez daną firmę certyfikatu w naszym Programie można uzyskać,
klikając plakietkę w jej witrynie. Jeśli ma certyfikat, zostanie wyświetlona strona
profilu firmy w witrynie Google.pl.

Współpraca z partnerem zewnętrznym

Zewnętrzny partner AdWords może zaoszczędzić Tobie i Twojej firmie dużo czasu i energii.
Najlepsze wyniki można uzyskać, będąc na bieżąco z kampaniami reklamowymi i pozwalając
partnerowi wykonywać czasochłonne czynności.

Oprócz kosztów reklam partnerzy zewnętrzni często pobierają honorarium. Należy pamiętać,
że zarządzanie kampaniami AdWords, przedstawianie raportów, odpowiadanie na Twoje
pytania, optymalizowanie kampanii i wiele innych czynności wykonywanych przez partnerów
to cenna usługa. Naszym zdaniem ważne jest, aby reklamodawca był świadomy łącznego kosztu
reklamowania się w AdWords, w tym wszelkich opłat naliczanych przez partnera
zewnętrznego. Kwota ta pozwoli określić poziom zwrotu z inwestycji (ROI).

Poniżej przedstawiamy kilka krótkich wskazówek dla sprytnych klientów:

1. Wybieraj ostrożnie

Wybierając partnera zewnętrznego, szukaj firm mających plakietkę Certyfikowany partner
lub Authorized Reseller. W Wyszukiwarce partnerów Google
możesz sprawdzić, czy dana firma ma certyfikat, lub znaleźć certyfikowanego partnera.
Dokonując wyboru, upewnij się, że wiesz, jaki jest czas trwania umowy zawieranej z
partnerem oraz że jest on dla Ciebie odpowiedni. Kilka innych kryteriów, które pomogą Ci
wybrać właściwego partnera:

  • Czy dany partner zewnętrzny współpracował wcześniej z firmą z Twojej branży?
  • Czy ma doświadczenie z firmami o podobnych budżetach lub docelowych odbiorcach?
  • Jakie inne usługi partnera – poza AdWords – mogą przyczynić się do rozwoju Twojej
    firmy?

2. Wybierz jednego partnera

Podzielenie budżetu na wiele firm zewnętrznych w celu sprawdzenia, która z nich uzyska
najlepsze wyniki, może być kuszące. Warto tak zrobić, pod warunkiem, że będą sprawdzane
po kolei. Google nie wyświetla więcej niż jednej reklamy firmy na stronie wyników
wyszukiwania, więc testowanie wielu firm jednocześnie będzie bardzo trudne.

3. Zdobądź wiedzę

Zapoznanie się z programem AdWords na zaawansowanym poziomie może zająć trochę czasu, ale
poznanie jego podstaw nie trwa długo. Zapoznaj się z poniższą sekcją „Podstawy programu
AdWords” lub przejdź do Centrum pomocy AdWords pod adresem http://support.google.com/adwords/?hl=pl, aby
uzyskać więcej informacji. Poznanie programu AdWords pomoże w podejmowaniu trafnych
decyzji we współpracy z partnerem zewnętrznym.

4. Zaufaj doświadczeniu

Jeśli współpracujesz z firmą, która zarządza setkami kont AdWords, najprawdopodobniej
jest ona biegła w obsłudze programu AdWords. Jeśli zdaniem partnera niektóre branże mają
od dawna wyższy koszt reklamy online lub określone słowa kluczowe nie sprawdzą się w
przypadku Twojej firmy, prawdopodobnie wie to z doświadczenia.

5. Oceniaj skuteczność

O ile nie zależy Ci na budowaniu świadomości marki, najważniejszy w AdWords jest zwrot z
inwestycji w reklamę (tzn. liczba nowych pozyskanych klientów). Warto więc każdego
miesiąca poświęcić trochę czasu na ocenę poczynionych inwestycji i wyników, jakie dzięki
nim uzyskano.

Na co należy uważać

Uważamy, że zadowolenie reklamodawców z programu AdWords ma duże znaczenie. Jeśli nie
należysz do grona zadowolonych reklamodawców, napisz
nam o tym
. Przedtem jednak spróbuj rozwiązać wszelkie problemy wspólnie z partnerem
zewnętrznym.

Wiele firm zewnętrznych zdobyło nasze zaufanie, działając w najlepszym interesie swoich
reklamodawców. Są jednak firmy zewnętrzne, które nie postępują w taki sposób. Poniżej
przedstawiamy działania, na które trzeba uważać i o których należy nas poinformować:

  • Brak informacji na temat kosztów i skuteczności kampanii AdWords: masz
    prawo znać co najmniej liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń oraz koszt reklam AdWords.
  • Gwarantowanie miejsca docelowego reklamy w określonym kanale reklamowym lub na
    konkretnej pozycji:
    nie można zagwarantować konkretnej pozycji na stronach
    wyników wyszukiwania w witrynie Google.pl. Pozycja reklamy AdWords jest określana na
    aukcji i zmienia się dynamicznie podczas każdego nowego wyszukiwania. Niektóre firmy
    zewnętrzne mogą pobierać honorarium tylko wtedy, gdy uzyskają pożądane miejsce docelowe
    reklamy, ale firmy gwarantujące określoną pozycję (tzn. najwyższą pozycję za każdym
    razem, gdy użytkownik wyszuka Twoje słowo kluczowe) przeinaczają działanie programu
    AdWords.
  • Podawanie się za pracownika Google: poproś daną osobę o podanie
    nazwiska i przesłanie wiadomości e-mail z adresu e-mail google.pl. Jeśli nadal nie masz
    pewności, prześlij dany e-mail na powyższy adres.
  • Nękanie lub zastraszanie mające na celu zmuszenie Cię do rejestracji:
    tylko Ty możesz usunąć swoją firmę z bezpłatnych lub zwykłych wyników wyszukiwania w
    google.pl.
  • Mylące ceny: agencja może nie stosować właściwego budżetu reklamowego,
    jaki został uzgodniony. Upewnij się, że otrzymasz oficjalny egzemplarz swojej umowy na
    piśmie.
  • Utrzymywanie, że program AdWords wpłynie na pozycję firmy w bezpłatnych lub
    zwykłych wynikach wyszukiwania:
    reklamy w programie AdWords nie mają żadnego
    wpływu na pozycję firmy w bezpłatnych lub zwykłych wynikach wyszukiwania; są to dwie
    oddzielne sprawy.

Podstawy programu AdWords

  • Słowa kluczowe: wybrane słowa lub wyrażenia – gdy użytkownicy
    wyszukują te słowa w Google, Twoja reklama może pojawić się obok wyników wyszukiwania
    lub nad nimi.
  • Kliknięcia:: liczba kliknięć reklamy przez użytkowników. Wyświetlenia:
    liczba wyświetleń reklamy.
  • Współczynnik klikalności (CTR): liczba kliknięć podzielona przez
    liczbę wyświetleń, przedstawiona jako wartość procentowa. Dobry CTR może poprawić
    średnią pozycję reklamy.
  • Średnia pozycja: średnia pozycja, na której wyświetlana jest reklama
    po jej wywołaniu. Średnia pozycja 1-8 zazwyczaj oznacza, że reklama jest wyświetlana na
    pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
  • Koszt: łączna kwota, jaką reklamodawca wydaje w programie AdWords.
  • Konwersja: działanie będące wynikiem wyświetlenia reklamy, takie jak
    połączenie telefoniczne, potencjalna sprzedaż lub sprzedaż. Zazwyczaj jest to dobry
    sposób mierzenia skuteczności reklam.

Wyłączenie odpowiedzialności:

Nie możemy zagwarantować odpowiedzi na każdą wiadomość, ale zapewniamy, że zgłoszone
uwagi zostaną przez nas sprawdzone, a w razie potrzeby podejmiemy odpowiednie kroki.
Jeżeli masz pytanie dotyczące konta AdWords i potrzebujesz pomocy, odwiedź nasze Centrum
pomocy pod adresem http://adwords.google.com/support/aw/?hl=pl.

źródło: Google AdWords